tiistai 4. joulukuuta 2012

Espanjan matka pähkinänkuoressa

Ajattelin, etten täällä alkaisi nyt sen enempää enää käymään tuota Espanjan matkaamme läpi vaan antaa kuvien kertoa. Kymmenen päivän reissun aikana ehdittiin Fuengirolan lisäksi tutustua jonkin verran Benalmadenaan, Torremolinokseen, Marbellaan, Malagaan ja aikaisemmin jo omassa postauksessaan mainittuun Mijakseen.

Torremolinoksen sateen kastelemaa katua

Benalmadenasta tykkäsin paljon, mutta ne hurjat korkeuserot hieman hidastivat etenemistämme, nousut ja laskut olivat nimittäin aika hurjia paikoitellen. Torremolinoksessa ei ehditty paljoa käydä mutta viimeisenä päivänä mm. käveltiin Benalmadenasta Torremolinoksen keskustaan.

Marbella oli jo ennen reissua yksi sellainen paikka minne ehdottomasti halusin päästä käymään. Marbellan kaupunki jäi tosin meillä melko vähäiselle kun melkein heti bussipysäkiltä suunnattiin rantaan. Rantaa pitkin jatkettiin noin kahdeksen kilometriä Puerto Banukseen ja siellä kohteena oli Hard Rock Cafe. Ollaan tässä muutama vuosi kerätty reissuilta Hard Rock Cafen nalleja ja nyt kun kerran näin lähellä oltiin HRC:tä ni olihan se nalle haettava. Se rantakatu oli aivan mieletön, maisemat tosi mahtavia. Tai no siis rantaa, palmuja, merta ja aurinkoa, eipä siinä muuta tarvittu. Puerto Banus vaikutti kivalle paikalle ja sinne kuten myös Marbellan keskustaan olisi kiva mennä vielä paremmalla ajalla uudestaan.

Poliisit markkinoilla

Malagassa käytiin myös junalla päiväseltään. Malaga oli myös jo ennakkoon sellainen paikka minne mieli teki kovasti. Aluksi pyörittiin hieman sivummalla keskustasta ja ihmeteltiin, mutta kun löydettiin sinne ytimeen missä kaikki muutkin olivat niin ihastuin heti. Se oli lauantai iltapäivä kun oltiin Malagassa ja oli kiva huomata miten väki oli liikkeellä koko perheen voimin kaupungilla. Lapset oli puettu ja laitettu siististi ihan pienimpiä myöten ja perheet viettivät aikaa kaupungilla oleillen, syöden, juoden ja kauppoja kierrellen. Aivan ihana tunnelma tuolla kaupungissa ja oltaisiin ehdottomasti viihdytty pidempääkin mutta kun hotellille oli vielä noin tunnin matka, niin pienen takia lähdettiin takaisin suht hyvissä ajoin. Malaga vaikutti aika kivalle shoppailupaikalle myös, jonkin verran ehdittiin siellä kaupoilla poiketa. Malagasta jäi todella hyvä mieli ja sinne haluan ehdottomasti uudestaan. Kenties ensi kerralla Malagaan shoppailulomalle?

Aika perinteinen aamupala koko loman ajan
Rasberry cheesecake icecream @Marbella

Fuengirola itsessään oli ihan mukava paikka, vaikka ei ehkä ihan oikea juuri meille. Kun lähden ulkomaille lomalle niin en kaipaa, että kuulen joka puolella jatkuvasti puhuttavan suomea. En oikein tykännyt siitä, kun muut (siis suomalaiset) kuulivat meidän puhuvan suomea niin salamyhkäinen kyttäys (suora tuijotus) alkoi. Myös paikan keski-ikä taisi laskea melko huimasti meidän vierailun aikana, mutta jos meitä ei oteta (lähinnä mua ja L:ää) huomioon niin keski-ikä kiikkui varmaan siellä eläkeiän korvilla eli aika lapsi olo oli siellä joukossa. Mutta tietysti pienen lapsen kanssa paikka oli rauhallinen ja turvallinen paikka majoittumiseen. Fuengirolan rantakatu taisi myös olla jonkin verran edullisempi hintatasoltaan kun muissa paikoissa (lähinnä siis ravintola ruoan suhteen).

Marbella
Lepotauko Puerto Banuksessa

Mutta kaiken kaikkiaan ihan kiva loma. Paljon ehdittiin nähdä ja tehdä, ja iso kasa mukavia muistoja jäi. Ilmat eivät olleet mitään helteisiä enää, muutama sadepäiväkin mahtui mutta ei mitään valittamista. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin se kaikki ikävä mitä siellä oli niin nyt poissa silmistä ja poissa mielestä.

Heppakyydillä Malagassa
Ihana puisto Benalmadenassa, missä oli vapaana mm. kanoja, kukkoja ja pupuja

Yksi mainitsemisen arvoinen asia reissulta muuten vielä, niin paikallisten ystävällisyys. Mm. bussikuskit olivat todella ystävällisiä ja avuliaita. Samoin kun J kerran kysyi paikalliselta vanhemmalta mieheltä busseista neuvoa, niin hetken päästä tämä mies joka ei puhunut sanaakaan englantia ja eräs toinen ystävällinen herra, joka puhui englatia ja espanjaa, seisoivat meidän kanssa bussipysäkillä ja odottivat noin puolisen tuntia oikean bussin saapumista ja varmistivat, että sieltä tuli matalalattiabussi, mihin päästiin hyvin sisään. Aivan ihania herroja molemmat, uskomatonta ystävällisyyttä. <3